De Italiaanse autofabrikant Fiat investeert de komende drie jaar zo’n 9 miljard euro in nieuwe modellen, met name in het luxere segment, om de toekomst van de Italiaanse tak te waarborgen.

Topman Sergio Marchionne gaat de strategie van Fiat op de Italiaanse thuismarkt fors omgooien. In plaats van te leunen op de bouw van veel kleine en middelgrote goedkope auto’s -traditioneel de kracht van het concern uit Turijn – zet het de komende drie jaar vooral in op het luxe segment.  Om de ommezwaai te maken is een investering van 9 miljard euro nodig, zo meldt persbureau Bloomberg maandag.

Het gaat namelijk slecht met Fiat, dat behalve Fiat ook de merken Maserati, Alfa Romeo en Ferrari in handen heeft. Heel slecht zelfs. De afgelopen twee jaar leed de Europese tak circa 2 twee miljard euro verlies. Dat het concern als geheel het hoofd boven water hield, is enkel en alleen te danken aan Chrysler, de Amerikaanse dochter die de laatste jaren is opgeleefd.

Fiat 500 speerpunt

Om de leegstaande fabrieken in Italië weer winstgevend te krijgen, wordt er veel geïnvesteerd in nieuwe modellen. Zo zullen er veel nieuwe modellen van Jeep – een merk van Chrysler- en Alfa Romeo van de band gaan rollen in Italië. Ook het succesnummer, de kleine, hippe Fiat 500 wordt één van de speerpunten.

De productie van goedkopere, meer doorsnee auto’s, wordt juist teruggeschroefd, verplaatst naar goedkopere landen of gestopt. De Fiat Punto, de middenklasser van het merk, verdwijnt daarom ten gunste van een nieuwe, vijfdeursversie van de Fiat 500.

Uitzondering op de keuze voor luxe is de Panda. Deze goedkope kleine auto blijft een belangrijk model.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl